Často kladené dotazy a tipy

Obecné

Do kdy mohu poslat platbu?

Mezní časy pro odeslání platebních příkazů se liší podle jejich typu, měn apod. Všechny platby jsou navíc zpracovány systémem tzv. vícekolového zpracování tzn. pokoušíme se je, v případě aktuálního nedostatku finančních prostředků, provést během dne opakovaně.

Pravidla zúčtování – běžná splatnost (okamžitá)

Další informace viz vícekolové zpracování

Vyhledávání v nabídkách

V obsáhlých nabídkách (typicky kódy banky a šablony) lze hledat pomocí zadání prvních znaků. Pokud chcete vyhledat např. v šablonách šablonu pojmenovanou Karel123, můžete začít psát Ka nebo jenom 123.

Jak je to s limity v neobchodní (nepracovní) den banky?

Nepracovní dny (např. sobota a neděle) se počítají spolu s následujícím pracovním dnem (např. s pondělím) jako jeden Obchodní (pracovní) den banky. Limity uživatele a subjektu se obnovují v Obchodní (pracovní) den banky cca ve 20:30 podle skutečného ukončení dne bankovním systémem.

Jak lze provádět příkazy na vrub a ve prospěch termínovaného účtu?

Z běžného účtu na termínovaný účet (termínovaný účet musí být v den své splatnosti) lze pořizovat platební příkazy. Ve prospěch termínovaného účtu je povolen neomezený počet operací, na vrub termínovaného účtu je povolena maximálně jedna operace v den splatnosti, provedená v rámci celé banky - bez ohledu na kanál, kterým byla pořízena.

Platbu ve prospěch a na vrub termínovaného účtu v den splatnosti (obnovení) vkladu lze provádět pouze v rámci jednoho subjektu s tím, že oba účty musí být ve stejné měně. Lze zadat platební příkaz z termínovaného účtu na termínovaný účet (oba účty musí být splatné ve stejný den a opět je toto možné pouze v jejich den splatnosti).

Další pravidla:

Jak jsou zpracovávány příkazy s budoucí splatností?

Příkazy s budoucí splatností jsou zobrazeny v obrazovce Zadané příkazy – do doby splatnosti ve stavu "čekající". V den splatnosti jsou zpracovány pomocí systému vícekolového zpracování a jejich stav je změněn. Denní limity subjektu a uživatele jsou snižovány v okamžiku odeslání příkazu do banky. V den splatnosti již není prováděna nová kontrola na limity. Tzn., že v jeden den může být z obsluhovaných účtů majitele odúčtováno mnohem více, než je denní limit subjektu (nebo uživatele k účtu), jelikož se příkazy se stejným datem splatnosti nashromáždily.

Kde se zobrazí zrušené trvalé příkazy a neprovedené platby z trvalých příkazů?

Ukončené a zrušené trvalé příkazy se zobrazují 31 dnů po ukončení (nebo zrušení) v obrazovce Historie změn trvalých příkazů.

Neprovedené platby z trvalých příkazů se v aplikaci MojeBanka zobrazují v obrazovce Neprovedené platby

Jak je kontrolována částka na trvalém příkazu k úhradě proti dennímu limitu uživatele k účtu a dennímu limitu subjektu?

Kontrola probíhá proti celkovému dennímu limitu uživatele k účtu a celkovému dennímu limitu subjektu. Částkou na trvalém příkazu nejsou tyto limity snižovány.

Provedou se trvalé příkazy, na jejichž zúčtování nebyl v den splatnosti dostatek finančních prostředků, později?

Pokud se trvalý příkaz nepodaří zaúčtovat v den splatnosti, pokusy o zaúčtování budou probíhat ještě v následujících obchodních dnech. Nejčastějším důvodem, proč se trvalý příkaz nepodaří zaúčtovat je nedostatek peněz na účtu. Počet opakování záleží na frekvenci trvalého příkazu:

Probíhá vždy jeden pokus denně (večer). Pokud se ani v době opakování nepodaří trvalý příkaz zaúčtovat (např. nebude dostatek prostředků na účtu), příkaz zamítneme.

Co je to vícenásobná / víceúrovňová autorizace?

Vícenásobná nebo víceúrovňová autorizace znamená, že pro zpracování platebních příkazů jsou nezbytné podpisy dvou nebo více uživatelů.

Pravidla pro změnu / založení trvalých příkazů

Pravidla pro založení / změnu inkas

Uživatel

Majitel nemá nastavenu vícenásobnou/víceúrovňovou autorizaci

Majitel má nastavenu vícenásobnou/víceúrovňovou autorizaci

Majitel - fyzická osoba občan Plně autorizuje sám. Plně autorizuje sám.
Majitel - fyzická osoba podnikatel Plně autorizuje sám. Plně autorizuje sám.
Statutární zástupce/předseda představenstva - právnická osoba Plně autorizuje sám až do výše svého celkového denního limitu k účtu. Při překročení limitu k účtu je požadavek uložen do stavu "k autorizaci". Požadavek vždy vstupuje do vícenásobné/víceúrovňové autorizace.
Zmocněná osoba Plně autorizuje sám až do výše svého celkového denního limitu k účtu. Při překročení limitu k účtu je požadavek uložen do stavu "k autorizaci". Požadavek vždy vstupuje do vícenásobné/víceúrovňové autorizace.

Jak jsou zpracovávány příkazy s dopřednou splatností?

Příkazy s dopřednou splatností jsou do doby splatnosti ve stavu "čekající". V den splatnosti jsou zpracovány pomocí systému vícekolového zpracování a jejich stav je změněn. Denní limity subjektu a uživatele jsou snižovány v okamžiku odeslání příkazu do banky. V den splatnosti již není prováděna nová kontrola na limity. Tzn., že v jeden den může být z obsluhovaných účtů majitele odúčtováno mnohem více, než je denní limit subjektu (nebo uživatele k účtu), jelikož se příkazy se stejným datem splatnosti nashromáždily.

Lze inkasovat ve prospěch běžného účtu v cizí měně?

Ano, v rámci Komerční banky (inkasovaný účet musí být v KB) lze inkasovat ve prospěch běžného účtu v cizí měně.

Proč nelze inkasovat ve prospěch nebo na vrub termínovaného účtu v den jeho splatnosti?

Protože termínované účty nejsou určeny pro běžný platební styk, nelze inkasovat ve prospěch termínovaného účtu, ani nelze na termínovaném účtu povolit inkasování ve prospěch jiných účtů.

Je kontrolována částka na příkazu k inkasu proti zbývajícímu dennímu limitu uživatele k účtu a zbývajícímu dennímu limitu subjektu?

Ne, tyto limity nejsou kontrolovány, ani nejsou příkazem snižovány.

Jak získám daňový doklad k dobití kreditu?

Daňový doklad k uskutečněné platbě je možné získat prostřednictvím kontaktu zákaznické linky operátora nebo přímo v prodejně příslušného operátora.

Je možné dobít kredit předplacené karty zahraničního operátora?

Ne, dobít kredit je možné pouze u předplacených karet českých mobilních operátorů.

Co dělat, když nedojde k dobití kreditu předplacené karty nebo faktury mobilního operátora?

Nejdříve je třeba zkontrolovat stav příkazu k dobití v obrazovce Zadané příkazy. Pokud je jeho stav "zaúčtovaný", a přesto karta není dobita, je třeba kontaktovat zákaznickou podporu mobilního operátora.

Jak lze změnit účet pro platby SIPO?

Z technických důvodů nelze České poště odeslat požadavek na zrušení plateb SIPO a zároveň požadavek na zřízení plateb SIPO vztahující se k jednomu spojovacímu číslu plátce. Pokud si přejete změnit účet, ze kterého Česká pošta inkasuje platby SIPO, je třeba:

  1. Zrušit povolení SIPO.
  2. Provést jednu úhradu v hotovosti na přepážce České pošty, případně jiným způsobem uvedeným na hotovostním dokladu, který Česká pošta zašle.
  3. Zřídit nové povolení SIPO.

Zároveň je třeba dodržet termíny platné pro odeslání požadavku na Zrušení povolení SIPO a Zřízení povolení SIPO.

Příklad:

Jaké jsou termíny pro předávání požadavků na zrušení povolení SIPO České poště, s.p.?

Komerční banka předává 24. den každého měsíce požadavky na zrušení povolení SIPO České poště. Pokud není 24. den v měsíci Obchodní den, termín se přesouvá na nejbližší předchozí Obchodní den. Aby platba SIPO následující měsíc již neproběhla, je třeba Komerční bance předat požadavek na zrušení povolení SIPO jeden Obchodní den před dnem odeslání požadavku České poště. Obchodní den končí ve 20:30 hodin.

Příklad č.1:
24. 2. je sobota(není to Obchodní den), v pátek 23. 2. (tj. nejbližší předchozí Obchodní den) Komerční banka předává požadavky na zrušení plateb SIPO České poště - tzn., aby platba SIPO následující měsíc již neproběhla, je třeba Komerční bance předat požadavek na zrušení povolení SIPO do čtvrtka 22. 2. do 20:30 hod.

Příklad č.2:
24. 3. je středa - je to Obchodní den, a proto v tento den Komerční banka předává České poště požadavky na zrušení plateb SIPO. Aby platba SIPO následující měsíc již neproběhla, je třeba předat Komerční bance požadavek na zrušení povolení SIPO nejpozději do úterý 23. 3. do 20:30 hod.

Jaké jsou termíny pro předávání požadavků na změnu povolení inkasa společnosti O2 Czech Republic a.s.

Komerční banka předává 25. den každého měsíce požadavky na změnu povolení inkasa společnosti O2 Czech Republic a.s. Pokud není 25. den v měsíci Obchodní den, termín se přesouvá na nejbližší předchozí Obchodní den. Aby platba inkasa za pevnou linku / internet proběhla podle nového nastavení již následující měsíc, je třeba Komerční bance předat požadavek na změnu povolení inkasa jeden Obchodní den před dnem odeslání požadavku společnosti O2 Czech Republic a.s. Obchodní den končí ve 20:30 hodin.

Kolik šablon může zadat jeden uživatel?

Doporučený počet je maximálně 30 šablon.

Lze údaje zadané do příkazu ze šablony před odesláním ještě měnit?

Ano, údaje lze měnit. Použití šablony pouze přednastaví hodnoty do polí příkazu.

Co se stane, pokud zadám požadovanou částku a nemám dostatečný počet podílových listů?

Bude proveden přestup maximálního možného počtu podílových listů, aby se převedená částka blížila co nejvíce k požadované částce.

Lze převádět i listinné podílové listy?

Přes aplikaci MojeBanka lze převádět pouze zaknihované podílové listy. Listinné podílové listy je možné převést pouze na pobočce nebo je možné na pobočce nechat převést listinné podílové listy na zaknihované.

Lze podepsat smlouvu o úvěru ve stavu Zamítnutá?

Nelze. V takovém případě je třeba požádat o úvěr znovu.

Informace ke konverzním transakcím

V případě, že uživatel zadá konverzní transakci, banka použije kurz platný v okamžiku účinnosti příkazu a to i v případě jejího zúčtování v rámci vícekolového zpracování. Čas přijetí příkazu bankou nemá vliv na použití kurzu. Pro zaúčtování je použit aktuálně platný kurz v okamžiku účtování příkazu a může být odlišný od kurzu platného v čase přijeti příkazu. To znamená, že při nedostatku prostředků v průběhu dne, kdy příkaz vstupuje do vícekolového zpracování, může být příkaz zaúčtován s jiným kurzem než v době zadání příkazu. Pokud nemá uživatel zájem o zaúčtování příkazu pozdějším kurzem, může platbu ve stavu čekající na zpracování zrušit a pořídit později, kdy na účtu bude dostatek prostředků. Platný kurzovní lístek je dostupný na internetových stránkách KB, nebo přímo ve službách přímého bankovnictví. Konverzní transakce s budoucí splatností a konverzní transakce zadané v den splatnosti před začátkem obchodního dne bude banka účtovat v den jejich splatnosti s použitím kurzu platného v okamžiku zpracování, obvykle od 8:00 hod.

Oznámení - Jsou přístupni mnou definovaní příjemci ostatním uživatelům?

Nikoliv. Každý uživatel vidí jen příjemce, které sám definoval.

Oznámení - Může být použit příjemce ve více oznámeních?

Ano. Příjemce může být opakovaně použit v různých typech oznámení včetně jednorázového oznámení o platbě.

Vícekolové zpracování - co je to?

Do systému vícekolového zpracování jsou zařazovány online příkazy:

V takovém případě budou tyto nezaúčtované platby ve stavu "čekající" až do dalšího kola zpracování. Během zpracování je stav příkazu "zpracovává se". V případě, že v některém z kol bude na klientském účtu dostatek prostředků, dojde k řádnému zaúčtování platby a změně stavu příkazu ze stavu "zpracovává se" na "zaúčtovaný".

Pokud ani v posledním kole zpracování (v závislosti na typu platby) nebude na účtu plátce dostatek finančních prostředků na zaúčtování této platby, bude platba odmítnuta a stav příkazu bude změněn ze stavu "zpracovává se" na stav "zamítnutý".

Pravidla zpracování – dopředná splatnost

  1. Po zadání online příkazu s dopřednou splatností se nastaví stav na "čekající".
  2. V den splatnosti se zpracovávají příkazy v následujících kolech:

Pravidla zúčtování – běžná splatnost (okamžitá)

Dávkové platby

Je možné do jednoho souboru umístit příkazy od více firem (účet plátce)?

Nikoliv. Jeden soubor může obsahovat jen příkazy vztahující se k jednomu subjektu, tj. majiteli účtu plátce u příkazu k úhradě a účtu příjemce u příkazu k inkasu.

Při odeslání dávky, jež by způsobila překročení maximální hranice příkazů za den u jednoho subjektu, je dávka odmítnuta nebo se část dávky přijme?

Jestliže by se přijetím souboru překročila hranice max. počtu odeslaných příkazů u jednoho subjektu za pracovní den banky, je celá tato dávka odmítnuta – tzn., že se nepřijme žádný příkaz z takovéto dávky.

Limit se obnovuje v prac. den banky po 20:30.